GPUOpen – otevřené zdrojové kódy grafických technologií.
Vykračuje AMD vstříc další revoluci? Není tomu dávno, kdy AMD představilo vylepšenou API technologii MANTLE, dnešní VULKAN, jakožto náhradu za OpenGL. Poukázalo tím na zastaralý Dirext X. Nyní přichází s technologií, která najde využití nejen při vývoji her. Dalo by se říct, že tam, kde končí MANTLE, pokračuje GPUOpen.
Jedná se o balíčky nových hotových grafických technologií, které oproti konkurenčnímu GameWorks od nVidie mají otevřené zdrojové kódy. Obsahuje technologie, na kterých již v dnešní době bezproblémově běží mnoho aplikací či součástí větších systému v oblasti zpracování obrazu nebo grafických výpočtů. Velkou měrou budou z GPUOpen těžit právě vývojáři počítačových a konzolových her, kteří tak dostanou velmi schopné nástroje, které budou mít pozitivní vliv na celkovou optimalizaci svých her.
Součástí má být i mimo jiné kompilátor CUDA výpočtů. Díky němu budou moci být CUDA aplikace akcelerovány i na Radeon grafikách, nejen výhradně na GTX od nVidie, jak tomu bylo doposud.
GPUOpen se má postupně objevovat v průběhu tohoto roku s tím, že se má časem větvit do dalších odvětví, aby se nakonec stal komplexním nástrojem sdíleným mezi komunitou a vývojáři. Výhodné je to z hlediska vývoje dnešních multiplatformních her. Ty jsou v základu optimalizované právě pro hardware od AMD. Navíc má vše bez problému spolupracovat i s konkurencí, což otevírá do budoucna velké možnosti v různých odvětvích vývoje. AMD tím otevřeně pokouší nVidii, která doposud byla synonymem právě opačného přístupu k otevřeným technologiím.
Otevřené by měly být samozřejmě i nástroje a knihovny, které AMD vyvine v budoucnu. I přes všechny výhody vyplývající z prezentace, bude jistě rozjezd GPUOpen běh na dlouhou trať. nVidia má nyní na své straně užší vazby s vývojáři a studii, které podporuje větším tržním podílem.
Každopádně se přístup AMD jeví více než sympaticky a GPUOpen má v mnoha oblastech inovativní přístup. Teď už jen podpora silné základny přispěvatelů v počátcích…